Premieobligation

Jag är lite sugen på att köpa premieobligationer. Gillar konceptet med att premieobligationen kan köpas och säljas på börsen, att man får tillbaka det nominella beloppet och att man kan vinna på sitt obligationsnummer. Man kommer kunna köpa första omgången i år 16-29/5.

Det enda jag kan komma på som skulle vara en nackdel är att det är dumt att ha alla olika sparformer som finns, det blir lite svårt att hålla reda på känns det som. Men å andra sidan har jag ju en del pengar på SveaDirekt idag, och för en så säker sparform som premieobligation kan jag tänka mig att ta ut lite.

Någon av er som köper premieobligationer?

//Finanskvinnan

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle aldrig köpa en obligation, jag anser att man låser sina pengar till för dålig avkastning. Det blir en dålig riskpremie med tanke på du faktiskt kan förlora på det trots nominell belopp tack vare inflation osv.

Finanskvinnan sa...

Hrmm! Ja, jo. Det är sant. Jag får fundera lite till. Å andra sidan är två år inte särskilt lång tid.

Anonym sa...

vill bara tipsa om nordeas kampanj. sparkonto med 4% ränta

Konsultpappan sa...

Jag har faktiskt ett gäng premiesar, just för att det är en liten krydda i sparandet.
Jag vet att jag kunde köpt en trisslott istället, men det gör jag inte.
Det känns inte överhängande med en tokinflation i Sverige de närmsta två åren, inte ens om penningmängder ökar och kpi går uppåt pga energi och boende.

Njä - jag tyckte det verkade kul med premieobligationer som en liten del av helhetssparandet.

Finanskvinnan sa...

Konsultpappan: Har du vunnit någon gång?

Finanskvinnan sa...

Anonym: Det verkar vara ett bra erbjudande! Är dock inte så sugen på att bli kund hos ytterligare en storbank, det får räcka med en.

Konsultpappan: Det är lite så jag tänker också. Som en kul grej.

Anonym sa...

Finanskvinnan- satsa INTE på premieobl. de är skiiiit! I så fall bättre sätta pengarna på sveadirekts sparkonto o köpa en lottokupong då och då.

Konsultpappan sa...

Jag har vunnit tusen spänn ett par gånger. Men totalavkastningen har inte varit vacker. :-)

Men som sagt - det är ju lite spännande att kunna vinna! Och så länge inflationen är låg så är det bara en någraprocentig alternativkostnad på kapitalet. Och det kan jag leva med.

PoInvest sa...

Avkastningen på premieobligationer är inte skit.

Det är när du köper dem som har betydelse.
Jag köper "begagnade" premieobligationer med en hållbar årlig avkastning på mellan 3-3,5% "bundna" i mindre än ett år och har dessutom chans att vinna mer.

Varför jag skrev "bundna" är för att man alltid kan sälja dem för marknadspris. Alltså är dem inte bundna.

Det är ingen bank som erbjuder den räntan med insättningsgaranti. Kolla gärna in min blogg så förstår du mer.

www.poinvest.blogspot.se