Investeringssparkontot - förvirringen fortsätter

Regeringen har kommit med revideringar av förslaget till investeringssparkontot. Det nya förslaget innebär att skatten inte blir lika mycket högre än dagens modell för kapitalförsäkringar, vilket jag antar är positivt.

Efter att ha läst förslaget på regeringens hemsida, diverse blogginlägg och E24 så förstår jag fortfarande inte exakt vad skillnaden kommer bli mellan KF och investeringssparkontot.

På något ställe framstår det som att hela innehavet plus insatta premier under året kommer beskattas i kf men inte i investeringssparkontot. På något annat ställe är det någon som uppfattar att man fortfarande själv behöver hålla reda på transaktionerna för deklarationen i investeringssparkontot.

Jag blir fortfarande inte klok på om jag ska byta kontoform efter årsskiftet eller inte.

Beräknas skatten lika i de båda kontoformerna?
Vad blir skillnaden egentligen?
Direktägande i ISK, indirekt i KF. Det är jag med på. Men resten?

//Finanskvinnan

8 kommentarer:

Henry sa...

Varför vill du vara så snabb på bollen?

Luta dig tillbaka och avvakta till dess att villkoren stabiliserats och - inte minst - vi ser hur erbjudandena ser ut från marknadens aktörer.

Här kommer vi säkerligen få se ett hyfsat brett spektrum, allt från låga avgifter och bra service till (dolda) höga avgifter maskerade i olika "produkterbjudande" - antagligen tillsammans med erbjudande av "personliga bankman" eller "rådgivare" uppbackad av en kanonad av olika "marknadskommunikationer", dvs reklam, reklam och åter reklam...

Finanskvinnan sa...

Henry: Bra synpunkt. Jag känner att jag gärna vill veta innan november, så att jag kan avsluta min KF innan årsskiftet om det är så att ISK är likvärdig i villkor.

Men jag antar att det inte är någon katastrof att avvakta heller. Som du påpekar är det ju intressant att se vad de olika aktörerna erbjuder för villkor.

nisse sa...

Om man ville uppmuntra skattebetalarna att skaffa sig en buffert borde staten sänka skatten för att uppmuntra detta.
Det här hopkoket liknar mest bondfångeri staten vill veta exakt hur stora skatteintäkterna blir på insatt kapital.Genom direktägda aktier har man fortfarande vissa möjligheter till skatteplanering.

Jonathan sa...

Om statslåneräntan är på 3% så blir skatten alltså 30% av detta, dvs 0.9%.

Så har jag förstått det.. Eller är jag helt ute och cyklar? :)

Patrik sa...

Även om det blir så att ISK träder i kraft 1 januari 2012 så kan det vara en bra idé att vänta 1 år innan man själv eventuellt använder det.
Då har man kunnat få svar på olika frågor om hur det VERKLIGEN fungerar än bara gissningar.

Anonym sa...

Som jag uppfattar det (baserat på regeringens proposition), är beskattningen följande:

"Kapitalunderlag" = (depåns marknadsvärde kvartal 1 + kvartal 2 + kvartal 3 + kvartal 4)/4 + (insättningar under kalenderåret)/4

Skatt: kapitalunderlag * (statslåneräntan förra årets 30. november * 30%)

Hos kapitalförsäkringen räknas insättningarna med 100% eller 50% (efter årets 6.månad) till kapitalunderlaget (jmf ISK:ns 25%). Dessutom räknas kf:ens marknadsvärde en enda gång under året.

Blev det nu något klarare?

Om du räknar vilket alternativ som är lönsammare, minns då att fondskatten (0.12%) gäller för ISK, men inte för KF.

Filip sa...

har du läst bloggen rikasvenskar.blogspot.com?
jag läste om nån snubbe som ägde Ratos, Jan söderberg, vet du nåt
om honom?

Finanskvinnan sa...

Ju mer jag försöker förstå beskattningen och skillnaden mellan KF och ISK, desto mer förvirrad blir jag. Men jag behåller min KF ett tag till helt enkelt.

Filip: Det enda jag vet om familjen Söderberg är att Ratos heter Ratos efter RAgnar och TOrsten Söderberg.